حجتالاسلاموالمسلمین عباس گروهی، امامجمعه فاریاب، در خطبههای نمازجمعه با تأکید بر جایگاه ماندگاری قیام امام حسین (ع)، بر نقش کلیدی اهلبیت در ابلاغ دستاوردهای این نهضت در شرایط پس از واقعه عاشورا تأکید کرد.
وی اظهار داشت: «بزرگترین قیام علیه ظلم و کفر، حادثه عظیم عاشورا بود که ابلاغ پیامهای آن بر عهده وارثان این قیام، یعنی حضرت زینب (س) و امام زینالعابدین (ع) قرار داشت.» ایشان افزود که امام سجاد (ع) در دوران امامت خود، باهدف ابلاغ پیام نهضت حسینی و زمینهسازی برای تشکیل حکومت اسلامی، بیش از ۳۰ سال از انواع تاکتیکها و موضعگیریهای مختلف بهره جست.
امامجمعه فاریاب با اشاره به سخنرانیهای تأثیرگذار امام سجاد (ع) در کوفه و شام، به بخشی از خطابه ایشان در میان مردم کوفه اشاره کرد که در آن، امام با یادآوری پیمانشکنیها و بیوفاییها، حقانیت خاندان پیامبر (ص) را تبیین و مردم را بر خیانتهای خودآگاه ساخت. وی خاطرنشان کرد که این خطابات، باوجود ابراز پشیمانی مردم، بازتابدهنده هوشیاری امام در برابر فریبهای سیاسی آن دوران بود.
وی با اشاره به حساسیت موضوع مذاکرات و تفاهمنامهها در کشور، تأکید کرد: «در کشوری با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر و تنوع دیدگاهها، موافق و مخالفبودن طبیعی است؛ اما عبور از خط قرمزها و بازی در زمین دشمن، بزرگترین کمک به آنها خواهد بود.» وی افزود که در نظام جمهوری اسلامی، نظر رهبری انقلاب باید «فصلالخطاب» دانسته شود و تمامی گروهها با حمایت از مسئولان، دشمن را مأیوس کنند.
امامجمعه فاریاب با اشاره به قدرت موضعگیری مذاکرهکنندگان ایرانی، اظهار داشت: «امروز مذاکرهکننده ایرانی از موضع اقتدار و آمریکا از موضع ضعف و استیصال سخن میگوید.» وی همچنین با استناد به فرمایش رهبری مبنی بر عدم تبدیل اختلافات به محل تفرقه، هشدار داد: «عناصر غربگرا نباید از تلاطمات موجود برای ایجاد تفرقه در میان مردم استفاده کنند.» وی در پایان تأکید کرد که رهبری بر تمامی عملکردها اشراف کامل داشته و مصالح کشور را فراتر از گروهها میشناسد.

